onsdag 24 juni 2015

Östmans torpet eller Backe 4:117

Tack till alla våra gäster som har varit tålmodiga när det blivit fel ibland och de har fått vänta extra länge. Förlåt jag ber er.
Vi har haft ett antal restauranger genom åren och de två sista i Sverige. Nu har vi tyvärr blivit tvungen att stänga. Min hälsa gör att jag inte klarar av att hjälpa till i restaurangen och omsättningen är för låg att ha en anställd. Men jag saknar restaurangen och rushen när all mat ska ut på en gång. Ofta blev jag förvirrad men det kan ju ha berott till viss del på att hjärtat började ticka på lite sämre och jag blev allt tröttare.

Historia
Östman var dräng hos Hanna och Zakris Eriksson i Backe och fick torpet enligt torparlagen i utbyte mot dagsverken på Eriksson's gård. Hanna Eriksson hustrun lät efter Östmans Annas död torpet gå vidare till svågern Sundeqvist. Den här tiden härjar TBC i trakten och både folk och fä stryker med i mängder i hela trakten. Sundeqvist förlorar sin familj och flyttar till Sunnansjö. Efter Sundeqvist död på 60 talet löser Zakris Lundstöm in torpet på auktion och det kommer åter i ägo av stamhemmanet då Zakris moder Sonja Lundströms är Hanna och Zakris Erikssons adoptivdotter. Zakris Lundrström går sedemera i konkurs och torpet kommer i ägo av Bosse Gustavsson Från vilket torpet vandrar vidare till Dr Anders Söderström  Och förvärvas slutligen av mig Antebror Westin återvändare efter många år som expatriot i tropiska- och fjärranländer.

Mamma framför torpet 2006

Det igenväxta torpet sett från järnvägen

Min syster Annalene och hennes man Mikael.

Sture och Tomas hjälper till att sätt upp den tidigare bastun från Rudsjö
som varit hopbyggd med huset av den tidigare ägaren
Idag är bastun uthyrningsstuga och det ser ut så här på insidan


Ingen sommar utan gädda, Min fru Kim och sonen Janne
Bostadshuset rivet vedbod och pannrum/tvättstuga på plats.
Längst till höger syns Rudsjö bastun.

Nya boningshuset på väg upp.


Östanbäcks Timmerhus i Junsele gjorde ett imponerande arbete.

Inflyttningsklart julen 2007

En del säger att jag tagit inspiration från Vietnamesisk arkitektur.
Ser ni likheten?

Min hustru i köket på restaurangen i Landsomberget.

Interiör från restaurangen när vi drev den. 

Det gamla boningshuset på väg upp.

Brädspöningen nästan klar.


Gamla bostadshuset nästan klart.

Kamin en utmärkt värmekälla

Interiör från den nya restaurangen.

Laddat för gäster.

En del av våra gäster.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar