onsdag 7 oktober 2015

Jordens Undergång


Det är morgon och nattfrosten lyser vit i gräset. Solen har just börjat smeka taknocken på vårt hus och bergens toppar döljer sig i nattens vattenångor.
Jag sitter där och klunkar i mitt morgon kaffe och radion är på lite sådär i bakgrunden. Jag lyssnar med ett halvt öra på den vilket är mera sant för mig än andra då jag har blivit nästan döv på ena örat.

Nåväl! På radion pratar de om en sekt som för andra gången förutspår Jordens undergång det hände jo inte förra gången så de har räknat om till ett nytt datum enligt bibeln  25-28 september då blir det armageddon som det beskrivs i uppenbarelseboken.
Min reflektion är hur lätt och svårt det måste vara att förutspå något sånt. Jag menar att om den här religiösa sekten har rätt finns det ingen kvar som kommer att veta ifall de hade rätt, förutom Gud då som kommer att ha det ganska så ensamt i sin allsmäktighet. Det enda som finns kvar att göra för Gud då är att spela långa schackpartier med djävulen. Men å andra sidan om den religiösa sekten har fel för andra gången. Kommer de då att ge upp eller kommer de att sätta sig ner och granska sina kalkyler för att få fram ett nytt datum?

I Slutet på sextiotalet hade Svenska Mad en teckning "se nedan" som ger en evig lösning på problemet och som samtidig kreerar en viss inkomst. 


Min tolkning av Svenska Mads lösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar