måndag 29 juni 2015

Ranunkulus Lingua – Sjö Ranunkel Nordlig växtplats


Jag har under några år sökt gåtan med Sjö Ranunkeln i ån mellan Östra Jansjön - Djuptjärn  och i ån mellan Litjärnarna. Det är ca. 1 km mellan växtplatserna och jämförelsevis strax över Umeå horisont.
Den här växten kan inte bära frukt på den här breddgraden och på den här höjden 212 m öh. Den kan endast spridas genom rotskott. Rötterna kan inte ta sig över större öppna vatten utan växtplatserna är immobila. Det enda sätt den här växten har kommit till de här platserna är den varmare period efter istiden den pre-boreala tiden 8000 år fkr. Frön kunde då ha spritts via fåglar eller via havet som nådde hit vid den tiden.
Jag kommer ihåg de här vattensmörblommorna från min barndom då de utpekades av mina föräldrar som lite speciella.
R. lingua – sjöranunkel dokumenteras av Göran Westerström se länk pdf sid 16 Dokument sid 240. Han har dock endast kännedom om den ena av växtplatserna. Den i ån mellan de båda Litjärnarna. På de två bilderna längst ner ser vi foton från Sjö Ranunkel i beståndet mellan Östra Jansjön och Djuptjärnen. Jag vet att den även har hittats i Sävar ån vilket borde vara på ungefär samma breddgrad men den här växtplatsen är på betydligt högre höjd.
Jansjön, Djuptjärn, Litjärnarna, Fjällsjö socken, Ångermanlands landskap, Jämtlands län.
Kl 23:30


Månen i syd sydväst

Det sista man ser av civilisationen åt det här hållet.
Järnvägsbron och mitt ställe bakom.

Bortom civilisationen breder naturen ut sig 

Kabbleka.

Norrlandsstarr

Sprängört

Sprängört och sjöfräken

Sprängört

Sjö Ranunkel

Sjö Ranunkel

Civilisationens förbannelse tränger sig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar