lördag 4 juni 2016

Sommar, sommar , sommar

Jag sitter och grunnar. Min nya knäled i höger knä gör fortfarande lite ont men blir bättre för var dag som går. Jag hoppas att jag får operera vänster knä i september så att sommaren 2017 går att uppleva utan allt för mycket smärta. Jag är less på att inte kunna sova på nätterna och det ska bli skönt när man fått detta bakom sig. Den smygande artrosen har steg för steg försämrat min livskvalitet och när jag sedan fick sockersjuka var det som att hälla sand i alla leder. När jag upptäckte LCHF vilket är det logiska för alla med sockersjuka (Diabetes mellitus 2) blev livet lite bättre och diabetes medicin är minskad till ett minimum och hotande insulinsprutor är ett minne blott. Det visade för mig att det går att bli bättre och inte nödvändigtvis sakta bli sämre och sämre. Mitt hopp inför framtiden är att jag och min fru ska kunna ha restaurangen som extra knäck efter pensioneringen. Så för er som gillade vår mat på KIM:s Place, ge inte upp hoppet.
För andra med liknande problem Texies LCHF har varit en inspirations källa för mig med läckra recept 

Stenmurkla (Gyromitra esculenta) enligt mig den mest delikata av alla svampar. Tidigt på våren ofta innan all snö försvunnit. På/längs 2 -3 år gamla anläggningsytor skogsbilvägar, körspår på hyggen etc. Rensa skär bort jordiga delar. Skölj ordentlig. krossa i små bitar. Det är viktigt att inga hålrum blir kvar. Förväll i två vatten och skölj emellan och efter sista vattnet.Stek i smör, salta och peppra, använd som smörgås pålägg. Stek i smör fyll på en ordentlig skvätt grädde 40%, och koka ihop, ät som sås till söndagssteken.

Plantera potatis på gräsmattan? Det ska gå bra men vi får väl se senare i sommar.

Potatisen täcks med mull/kompost och sedan med ett lager gräsklipp.
Det är lockandea att sitta nere vid sjön på kvällen och låta tankarna vandra vid stenålders TV:en. 

Kanske en sen middag i vänners sällskap och efter in i bastun som blir snabbt varm avsluta med ett dopp i sjön som förbättrar nattsömnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar